First days exploring Australia - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jolie Meijlink - WaarBenJij.nu First days exploring Australia - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jolie Meijlink - WaarBenJij.nu

First days exploring Australia

Blijf op de hoogte en volg Jolie

05 Januari 2014 | Australië, Brisbane

Zo, effe zitten, eens even rustig op (virtueel) papier zetten wat ik de afgelopen dagen gezien heb. Zoveel indrukken, zoveel aardige mensen, vreemde dieren en nog veel meer...

Op 2 januari ben ik ergens 's avonds aangekomen op Brisbane Int'l Airport. De vlucht was allemaal goed verlopen, maar dat kan op zich bijna niet anders bij Singapore Airlines, waar de stewardessen immer vriendelijk naar je blijven lachen (en je een gelukkig nieuwjaar wensen, haha!). Zelfs de overstap in Singapore didn't cause me any stress, wat een heerlijk vliegveld is dat. Er was zelfs een koi-vijver om even zen te worden tussen je vluchten door en een vlindertuin, voor de kinders. Eenmaal in Brisbane aangekomen, kon ik natuurlijk pas naar buiten nadat mijn bagage grondig werd gecheckt, er kwamen zelfs honden aan te pas - all for your own safety, right? Amerika is er niks bij, geloof me. Daarna was de infobalie snel te vinden en kon ik met een shuttlebus mee naar mijn hostel in Brisbane, Kookaburra Inn. Daar wachtte de eigenaresse me op en begroette mij met "Hi sweetheart, how you doing?" Echt geweldig! Fijn om zo welkom te zijn, vooral als je er een paar dagen gaat verblijven :).

De eerste nacht was een beetje onwennig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het de dag erna heerlijk vond dat ik gewoon mijn eigen plan kon trekken. Ik ben eigenlijk gewoon richting het stadscentrum gaan wandelen, om een beetje sightseeing te doen. Ik moest ook nog eventjes wat regelen in een telefoonwinkel en voor m'n zorgverzekering; maar dat was allemaal zo gepiept. Vooral omdat eigenlijk iedereen die je ontmoet hier zo ontzettend aardig is. De hardheid die je in Nederland of in andere landen soms op straat voelt, vooral in 'stedelijke gebieden' kunnen mensen zich hier waarschijnlijk nauwelijks voorstellen. Iedereen noemt je 'dear' of 'sweetie' en ze verwelkomen je met open armen. Sta je 5 minuten op je kaart te koekeloeren waar je in hemelsnaam heen moet, komt er wel een Aussie naar je toe gelopen om je te helpen. Maybe it's just because of the weather, altijd zonneschijn zou de Hollander vast ook goed doen. Maar deze relaxte en open minded cultuur bevalt me wel. Daarnaast: stress doesn't exist in the Australian dictionary. Ja, ik hoor jullie al lachen, maar dat is best wel eens fijn voor Kippie, want dat maakt dat ik hier ook nergens om hoef te stressen en dat dus ook lekker niet doe. Ook heb ik gemerkt dat alles hier gewoon lekker goed geregeld is: public transport komt op tijd (kan de NS nog wat van leren, dat zal ik niet missen zeg!), iedereen houdt zich keurig aan de regels, de stad is schoon, Council Wifi etc.

De eerste dag heb ik gewoon een beetje rondgehangen in de stad. Het centrum is overzichtelijk en er is best veel te zien. Zoals de City Hall (dat is dat gebouw met de grote klokketoren, voor degenen die de foto's bekijken haha), City Botanic Gardens langs de Brisbane River en nog veel meer. 's Avonds in het hostel heb ik gezellig zitten eten en kletsen met Duitse backpackers; die me vertelden over hun fantastische reis in Thailand en over hun upcoming plans in Australië. Ze hebben me nu al aangestoken met hun travel-fever (ze hadden zo'n awesome wereldticket), nu wil ik hierna naar Azië, aaah!

Door m'n jetlag werd ik wel een beetje vroeg wakker, maar ik dwong mezelf op dag 2 om nog iets langer in bed te blijven liggen. Dat was niet echt een al te best plan, want dit was zo ongeveer de heetste dag uit de Brisbane geschiedenis, het zou maar liefst 40 graden worden. En dat was het uiteindelijk, true story. Ik besloot het rustig aan te doen en ben op m'n gemakje naar het centrum gegaan om bij het informatiecentrum na te vragen wat voor leuks er te doen valt in de buurt. Daarna een beetje langs de South Bank gewandeld, waar nog enigszins een briesje was ter verademing. 's Middags heb ik de Brisbane Botanical Gardens bezocht. De tocht er naar toe met de bus was rather spectacular, want deze Gardens liggen bij Mount Coottha. De huizen up the hill zijn prachtig en de straten enorm steil! Ondanks de zomerhitte - wat meestal niet zo goed is voor plantjes - lagen de tuinen er prachtig bij. En ik spotte wat wild! Een lorikeet (die niet op de foto wilde), een kookaburra en grote hagedissen; best wel tof!

On the third day, vandaag dus (maar bij jullie is dat nog gisteren? confusing...) ben ik op de Koala Cruise gegaan. Dit is een kleine boot die upstream de Brisbane River vaart naar de Lone Pine Koala Sanctuary. Met een heerlijk geschiedenis verhaaltje op de achtergrond en wat meer wind dan de dag ervoor voeren we in een rustig tempo naar Fig Tree Pockett. De huizen, my gosh, als ik later toch zoveel geld had wilde ik daar wel wonen! Prachtige mansions (Hollywood Hill style) met tuinen, zwembaden, bomen alles... Gewoon the real deal, wauw! Maar de ervaring in de Koala Sanctuary zelf was nog 10x beter. Heb er allerlei nationale helden gezien zoals de kangaroo, tasmanian devil, dingo, whombat enz. En, cuddling the koala kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan; al helemaal niet omdat het in sommige staten zelfs verboden is (too much cuddling?!), maar in Queensland gelukkig niet! Er was ook een kangaroo reserve, waar de kango's gewoon los rondlopen en je ze kan voeren. Echt fantastisch; die beestje zijn zo schattig. Sommigen droegen ook joey's in hun buidel. Ik ben benieuwd hoeveel van deze dieren ik nog in het echte wildlife tegen zal komen - al zijn er sommigen die ik misschien liever niet wil zien, scary ones in particular.

Morgen reis ik af naar de Gold Coast, waar ik ga settlen voor 4 maanden studie aan Bond University. Ben ontzettend benieuwd hoe het daar allemaal gaat zijn en ik kijk er echt naar uit. Eerst nog wel even uitvinden how to get there, maar dat moet wel lukken. Ze hebben hier een fantastische Airtrain, die ga ik morgen maar eens uitproberen.

Veel liefs!


  • 05 Januari 2014 - 11:34

    Lotte:

    joepiieiee klinkt goed men
    niet AL je stress verliezen he, dan ben je no more kippie when you come back :)

  • 05 Januari 2014 - 11:38

    Lisa:

    Aah klinkt allemaal heerlijk schat!! Lekker no stress! Xxx

  • 05 Januari 2014 - 11:47

    Paulien:

    Jolie! Wat een super verhaal! Echt heel leuk om te lezen! Veel plezier nog daar! X

  • 05 Januari 2014 - 11:55

    Elmarije:

    Superleuk lieverd! Veel succes en maak er wat moois van :) xxx

  • 05 Januari 2014 - 12:10

    Merel:

    Lieve Jolie, super leuk om nu al een verhaal van jou te lezen!! Het klinkt echt geweldig daar. Ik vind het echt knap dat jij zo in je eentje zo'n avontuur begint. Succes met je reis naar de gold coast, dat komt helemaal goed als ik dat zo lees. Geniet ervan!! xxxxx

  • 05 Januari 2014 - 12:26

    Sanne:

    Wauw Jo, wat heb je al veel gedaan in zo'n korte tijd! Geniet ervan! Dikke kus

  • 05 Januari 2014 - 13:49

    Lisa (Kokkie):

    Aaaah klinkt heel erg tof kippie! Wat leuk dat je dit doet! Have fun over there! XX

  • 05 Januari 2014 - 15:49

    Ayla:

    Aaaah Jolietje, klinkt allemaal zo wauwie!
    haha je praat nu al Engels en Nederlands door elkaar, dat belooft wat ;).
    Geniet er van meis, ben benieuwd naar de rest van je belevenissen!
    Dikke kus, Ay.

  • 05 Januari 2014 - 16:57

    Vivian:

    Super vet Jo! Lekker aan het rond touren dus! Ik wacht in smart naar je nieuwe verhaaltje! Have Fun! Kus viv.

  • 05 Januari 2014 - 19:52

    Gemma:

    Jij kan echt zoo leuk schrijven Jolie, heerlijk om dit te lezen en wat een geweldige tijd ga je hebben! Geniet ervan! xx Gemma

  • 05 Januari 2014 - 21:07

    Sevgi:

    Kipson, wat schrijf je leuk men! Toffe verhalen! Ben benieuwd naar je volgende verslag. :) kus

  • 05 Januari 2014 - 23:51

    Astrid:

    Hee Jolie!
    Wat klinken je verhalen allemaal leuk, volgens mij heb je het prima naar je zin daar. :) Ik kijk uit naar je volgende verhalen, geniet er in ieder geval van!
    Liefs van Schotland,
    As

  • 06 Januari 2014 - 21:59

    Janneke Aussems:

    Wauw sounds great!
    Heerlijk he, die relaxe houding down under ;).

    Leuk geschreven.,ik ga je volgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolie

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 4118

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 01 Juli 2014

Australië

Landen bezocht: